Stockenträffen

Tjörn och Orust 060824-27 Eftersom varken Carin eller jag hade paddlat utsidan av Tjörn förut, väderprognosen såg rimlig ut och och båda kunde ta ledigt hela fredagen kändes det som det vore dumt att inte passa på..
Vi körde upp mot Göteborg redan på torsdagskvällen och på Nordön innanför Marstrand hittade vi en båthamn där vi skulle kunna lägga i båtarna. Efter lite snack med med den trevliga nattvakten fick vi dessutom tillgång till klubbens dusch och toalett!
Det var lite pyssel att slå upp mitt nya tält i kolmörker första gången – som tur var helt vindstilla och stjärnklart dock..

Glumslöv

Daggen gjorde att det var ganska fuktigt när vi vaknade men så fort solen kom fram torkade det upp och vi kom i båtarna runt halv tio. Det var helt bleke på Marstrandsfjorden och vi gjorde god fart norrut förbi Åstol, genom Rönnäng och Klädesholmarna till första fikan på Hjärterö.
Efter lite mat och bad paddlade vi vidare utanför Toftö och upp mot Kyrkesund. Nu började det dyka upp lite fler båtar i leden men fortfarande kändes det trivsamt lugnt. Vi genade över Kråkefjorden direkt mot Mollön, genom Mollösund och tog sen lunch på Bråtö inför sista etappen upp till Stocken.
Eftersom vi var två ganska vana och jämnstarka paddlare kunde vi hålla god fart och hela resan på nästan 4 mil tog strax över 6 timmar inklusive två raster. Helt perfekt väder gjorde väl också sitt till..

Fredag morgon i båthamnen på Nordön

Marstrandsfjorden mot Åstol

Kyrkesund

Sen lunch på Bråtö

Väldigt gult..

Drickapaus Rörholmen

Vi ville komma fram i rimlig tid för att hinna slå upp tält och packa upp allt i lugn och ro innan det var dags för helgens aktiviteter. På eftermiddagen hade först Freya Hoffmeister en uppvisning i rollar och annan kajakakrobatik i viken på andra sidan berget och senare var det bildvisning från Grönlandsmästerskapen i restaurangen.
Resten av gänget från MKK kom inrullande under kvällen och Julia och Jörgen som skulle certifieras till hjälpinstruktörer började sin genomgång.
Som vanligt mycket snack bland tälten och lite senare sänggång än planerat..

Freya Hoffmeister visar grönlandsrollar..
stor bild

..och några alternativa användningssätt för kajaker

Röd

På lördagsmorgonen tog vi det ganska lugnt och jag, Carin, Kjell, Leif och Marja paddlade ner till Kärringön för lite köpefika. Tyvärr var Simpsons café abonnerat för bröllop även i år.
En sväng runt Vallerö och bort till viken vid Härmanö huvud för mer kaffe, där träffade vi även Jim från Göteborg och fick oss en trevlig pratstund om psykologi och riskanalys!
Plötsligt började molnen se väldigt mörka ut, först bara några stänk men sen ganska rejält regn.. Tillslut kändes det lite fånigt att bara stå där helt genomblöta så vi satte oss i kajakerna och paddlade tillbaks – en lätt surealistisk upplevelse att glida fram bland öarna i ösregnet.

Leif, Kjell och Carin utanför Vallerö

Vallerö sund
stor bild

Julia vid certifieringen till hjälpinstruktör

Regnet kommer

Ganska mycket regn..

Senare under eftermiddagen lättade regnet upp och det blev först tävling i grönlandsrollar innan grillfesten på restaurangen. Där hade även Nigel och Thomas bildvisning från sin paddling i Florida.
Vi försökte komma någorlunda helskinnade från öl & snacket för att kunna orka med paddlingen hem på söndagen..

Carin lär Robban att rolla

Stocken

Några envisa skurar och kanske lite lathet på morgonen gjorde att vi inte kom iväg förrän halv elva. Mer regn och en måttlig nordostan var utlovat men det gick förvånandsvärt smidigt även ner. Vinden var inget egentligt problem och regnet hade den goda smaken att hålla upp när vi fikade och packade bilen. Att vi sen fick tillbaka det dubbelt och satt i kö i två timmar genom Göteborg är en annan historia..

Söndag morgon

På väg hem igen..

En kalashelg med mycket paddling, 38+10+38 km, och trevligt sällskap! Bra väder, mindre båtar och fler kajaker gör det ju inte sämre heller..

Det känns som det var fler deltagare och aktiviter på Stocken i år – både Björn och Erik har skrivit mer om själva träffen på sina hemsidor.

/ Ulf

4 kommentarer till “Stockenträffen

1. Pingback: www.kajak.nu’s blogg » Stockenträffen 2006

2. jim s

Marstrand ToR lockar.
    Fina bilder och tack själv för sällskapet!
    Inför nästa år får jag nog riva ur ett par sidor ur kalendern runt Stockenträffen så det inte går att boka upp sig med jobb och annat störande. – påminn mig.
    Hälsn Jim

3. Ulf

Jo det var en kul extrasväng, kan tänka att man bör undvika den mitt i sommaren bara. Och jobb ska man ta det försiktigt med, det tar ofta alldeles för mycket tid..