Gillöga

Stavsnäs Gillöga 1800510-13 Har snackat med Hans Stipek på MestUte flera gånger om att hänga med på nån av deras turer. Tyvärr har det sällan klaffat tidsmässigt och det slutar oftast bara med en timma i luren. Mest snack alltså. Men så hörde både Hans och Pontus av sig o lockade med en Kristi Himmelfärdstur till Gillöga. Start Stavsnäs och sen vidare utåt, lite beroende på vind och väder. Det lät ju riktigt trevligt och eftersom högsommaren kom tidigt i år var det bara o hoppa på. Om inte annat för att spara in på telefonräkningarna.
De skulle sticka ut redan under dagen men eftersom jag inte ville köra upp så tidigt, kom vi överens om att mötas senare på kvällen i stället. Tänkte att jag kunde ta igen på paddlingen vad jag förlorade på körningen. Det gick nästan som tänkt. Som vanligt alltså.

Sjösättning Stavsnäs

Eftersom det var långhelg tog körningen längre än beräknat och jag var inte ute vid Stavsnäs förrän efter fem. Mycket folk både på vägen och nere i hamnen. Fick kontakt med Pontus och han tipsade om lämplig rutt och att vi skulle höras vid Harö igen.
Packade kajaken, parkerade bilen och paddlade ut strax efter sex. Fortfarande varmt men en hygglig ostan som svepte längs fjärdarna. Prognosen var ok och ungefär likadan hela helgen, möjligtvis minskande vind.

Förbi Södra Berghamn

Kanholmsfjärden

Mycket båtar på väg in o ut i början men det lättade snabbt sen. Upp mellan Södra o Norra Berghamn och sen direkt över farleden till Runmarö. Motvind nu och det var lättare att försöka slicka land.
Via Näsudden rakt över mot Hasselkobben. Mer vind och sjö här plus en hel del på väg ut mot Sandhamn. I lä bakom Hasslö och sen lugnt hela vägen upp mot sundet mellan Harö och Storö. Man kunde nästan tro att det mojnat för kvällen. Inte så skulle det visa sig sen..

Haröbron
stor bild

Upp genom Norrsundet medan jag försökte få kontakt med resten av gänget. Inget svar så jag fortsatte mellan Storö och Vargholmen ut på öppet vatten.
Mer vågor här men ingen större fara. Dock lite pyssel när Pontus ringde i höjd med Åverksö. Svara i telefon, med blöta fingrar i sidosjö var bra träning för simultankapaciteten. Det visade sig att de precis korsat Björkskärsfjärden, i rätt stökiga förhållanden och nu slagit läger på Björkskäret. Hm, inte riktigt läge för mig.. Solen hade precis gått ner och det var minst en mil över. Beslöt att tälta nån stans uppe i Möja-arkipelagen och ta det i morgon bitti i stället.

Ut på öppet vatten
stor bild

Fortsatte innanför Solskinet och kollade läget på Bodkobben. Halvok men lite trist tältplats. Fortfarande knappt ljus kvar så vidare till Björkkobben där jag hittade en jättefin vik. Men bebodd och så grund att jag fick backa ut igen. Hm. Ok, upp till Stenören. Där på norrsidan låg en fin stenstrand och många plana hällar nära ovanför. Både utsikt och skydd bra. Perfekt för mig nu.
Upp med grejerna och sen en kvällsmacka innan läggdags. Satte klockan tidigt för att hinna komma ikapp de andra innan de fortsatte. Ljummen natt och skönt med vågbrus i bakgrunden.

Soluppgång fredag morgon

Tältö Stenören

Vaknade jättetidigt som vanligt. Man sover alltid lätt ute, särskilt första natten. Strålande sol men fortfarande en del vind. Dock hade de mildrat prognosen och det skulle börja mojna redan efter lunch. Lät topp. Somnade om nån timma och pallrade mig upp runt sju.
Ut med alla grejerna på tork. Sol och lite vind fixar det bums. Frukost och sen dags att packa ihop. I kajaken en kvart i nio och sen iväg.

Klart, men kallt, vatten

Paddeldags

Förbi Skötskär ut på Björkskärsfjärden

Gick rakt österut runt Skötskär och Skötskärslimpan. Rätt lugnt i början men jag hade kollat Revengegrundet på Viva innan och det hade blåst hela natten. Låg fortfarande på mellan 8-10 m/s sydost i medel. Och snart började det bygga upp. Ingen större fara, runt metern nån ting, fast kämpigt att slå sig fram. När det friskade i som värst föll jag av lite för att sen jobba tillbaks igen. Kosterfjordspaddlingen några veckor innan var bra träning.
När jag närmade mig Björkskäret lättade det dock en aningens och det kändes även som vinden börjat mojna redan. Höll på att missa viken som de låg i men vred, för omväxlings skull på huvudet, och såg kajakerna. De höll fortfarande på att packa och jo, det hade haft en del pyssel kvällen innan också..

Läger MestUte på Björkskäret

Vidare österut

Lite snack på land innan vi kom iväg. Runt Björkskäret och upp mot Långskär. Nu hade plötsligt vinden lagt sig rejält. Från ganska kall vårtur blev det ren propagandapaddling. Snabb omställning men jag hörde ingen som klagade.
Stilla i skydd bakom öarna och sen skön dyning ute på öppet vatten. Upp och ner i nån slags långsam berg o dalbana.

Långskär

Djupa vågor

Höga vågor

Kort stop vid Melkobbarna. Tydligen bara kisspaus fast vi som var rutinerade kunde stoppa lite i munnen också. Svårt med nya grupper o rutiner, man får se o lära. Kanske helgardera med ett äpple eller påse bilar..
Vi trodde vi skulle se fler båtar i det fina vädret men det var rätt tomt, bara några segel vid horisonten. Och tre andra kajaker på väg ut mot Högarna.

Kisstopp Melkobbarna

Västerkobben

Kortstopp Lokobbarna

Vidare förbi Västerkobben, Utterkobben, Gulkobbarna och till Lokobbarna o ny kisspaus. Undrade om de släpper ut mer än de stoppar in. Jag ville inte chansa utan simultanåt lite godis.
Här träffade vi fler kajaker. Lars J från Horisontkajak var ute med ett gäng polare. Fler paddlare än båtfolk idag verkade det som. Jättefina skär, dock väldigt begränsat vindlä. Pontus tyckte dock det räckte mer än väl.

Pontus..

..och resten

Nu var det bara sista hoppet kvar över till Gillöga, rakt österut. Sikte på Jönsen och sen vidare in bland alla klippor o skär. Hela ögruppen är ett myller av låga klippor och särskilt på syd-ostsidan är det nästan omöjligt att försöka följa med på sjökortet. Skulle verkligen inte vilja ha något större än roddbåt här.
Efter en stunds snirklande ut o in i alla vikarna kom vi till slut fram till den tilltänkta lägerplatsen. Har bara tältat inne i den stora viken på norrsidan och det är ok, något sumpigt vatten kanske. Fast här på utsidan var det betydligt roligare. Utsikt och badbart. Inget skydd, men det skulle förhoppningsvis inte behövas den här gången.

Framme Gillöga
stor bild

Alla slog upp tälten och en del började fixa med maten. Dock rätt tidigt ännu och vi var flera som ville paddla mer. Svenska Högarna var väl långt bort men en sväng runt Gillöga, o kanske försöka hitta sundet igenom, lät helt ok.
Sagt o gjort. Upp runt norra spetsen och sen ner i viken. En ensam segelbåt låg förtöjd, annars lugnt. Ingen av oss kom riktigt ihåg var man kom igenom så vi fick prova oss fram. En hel del återvändsgränder o stenar kan jag säga. Tillslut kom vi fram genom att följa innerkanten på Västerskär. Inte mycket vatten men det gick precis att klämma sig under bron.

Smala sund..

..och låga broar

Rusningstrafik

Gillöga by
stor bild

Vi hoppade iland precis runt hörnet och gick upp en liten promenad. Det var folk i en av stugorna men de verkade inte intresserade av sällskap. Kanske redan less på turister nu i maj.
Det ligger många fina små bodar, gamla båtar, fiskeredskap och till o med en antik mina. Förhoppningsvis inte laddad. Hittade dock inte det minimala potatislandet som jag mindes från förra gången. Tillbaks till kajakerna och sen vidare runt sydsidan igen. Troligtvis inte samma väg som innan dock.

Parkering

Tältläger

Framme vid tältet var det dags för ett snabbt bad. Två långa paddlingar i torrdräkt kräver nästan det. Inte jättestor uppslutning och när jag kände på vattentemperaturen förstod jag varför. Jag överlevde dock och kände mig rätt pigg efteråt. Åtminstone när känseln återkom i fötterna.
Efter maten blev det lite snack om morgondagen. En del ville vidare ut till Högarna under morgondagen. Det skulle dock bli rätt tajt, knappa milen ut och sen nån timma till för promenad upp o ner till fyren. Troligtvis inte tillbaks förrän efter lunch och då skulle det innebära övernattning på Björkskäret igen. Är man en större grupp är det lite mer pyssel att hitta tältplats åt alla. Vi beslöt skjuta på det för att kanske kunna gå ner mot Hortsten på lördagskvällen.

Stilla fredagskväll
stor bild

Vaknade tidigt även på lördagsmorgonen. Lite moln på himlen men det skulle klarna upp efterhand. Vindprognosen hade också satt sig och vi kunde räkna med svag bris snett in från sidan. Fortfarande lugnt bland tälten så jag slumrade vidare ett tag. Det visade sig sen att Hans S hade gått upp ännu tidigare och passat på o ta en snabb sväng ut till Högarna under tiden. Tror inte han ångrade de missade timmarna i sovsäcken..
Efterhand började det skramla lite runt omkring och det blev dags att stiga upp på riktigt. Frukost, packpyssel och sen diskusion om dagens rutt. Planen var ungefär samma väg tillbaka, fast inte riktigt.

Lördag morgon

Paddeldags

Vi lämnade Gillöga strax innan tio och paddlade västerut igen. Först en sväng in i den norra viken och sen hoppet över till Lokobbarna. Det började bli riktigt varmt nu och den svaga vinden gjorde inte direkt saken bättre. Eftersom det fortfarande var vårkallt i vattnet så krävdes det hygglig klädsel tyvärr.
En snabb vätskepaus och gemensam fotografering.

Västerut igen

Sommarvärme

Lokobbarna igen

Dags för gruppbild

Gulkobbarna

Fortsatt tillbaks via Gulkobbarna, Sikgrunden och Västerkobb. Fastän vi passerade här under gårdagen lyckades Pontus hitta nya vägar och andra skär att snirkla runt. Dyningen hade också lagt sig så man kunde gå riktigt nära och genom alla smala sund som är omöjliga i vanliga fall.

Pontus vid Storskär

Melkobbarna igen

Långt till land

Lunchsstopp på Melkobbarna igen. Skönt att plocka av sig lite och kunna njuta av solen på en större del av kroppen än bara ansikte och händer. Genomgång av fortsatt rutt och vi började tveka om Horsten. Inga problem att hinna dit i kväll men det skulle innebära en dryg paddling hem till Stavsnäs sista dagen. Längre in ligger bara Sandhamn o där finns inga bra tältplatser för en så här stor grupp. Alternativet var att gå tillbaka till Möja-arkipelagen som jag passerade under torsdagen. Gott om plats och rimligare distans på söndagen. Det lät bättre men vi kunde vänta med det slutgiltiga beslutet när vi kom ner till Björkskäret.

Segelgrunden
stor bild

Skinnbroken, svårt att hitta ibland..

Från Melkobbarna rakt söderut ner mot Segelgrunden och Skinnbroken. Här ligger massa små skär på utsidan med smala sund i mellan. Inte helt enkelt att hitta men när det är så här lugnt kunde man prova sig fram.
Tillslut kom alla ut på öppet vatten igen o vidare till norra sidan av Björkskäret.
Kort paus och beslut om kvällens läger. Möja fick det bli.

..en öppning..

Öppet vatten igen

Ut på Björkskärsfjärden. Vilken skillnad från fredagen. Nu låg vattnet nästan helt stilla och man kunde knappt känna den svaga dyningen i botten. Och strålande sol från en klarblå himmel.
Kurs mot Gjusskärskärsbådan och sen förbi Ljusskären. På Brunskär låg några andra kanotister och nu började man se fler båtar igen. Genom det smala sundet vid Hopskäret och Flatskäret, och ner till sydspetsen på Vånskär. Här ligger fina flata hällar med utsikt mot horisonten, och välplacerat utedass.

Över Björkskärsfjärden

Tältplats med utsikt

Lördagskväll Vånskär

Alla tälten kom upp lite varstans runt udden. Snabbt dopp igen, tveksamt varmare, och sen matbestyr. Det låg några fina klippor på sydvästsidan och efter ett tag samlades vi där. Kvällsmat och snack tills solen gick ner. Den sedvanliga lite melankoliska sista-kvällenstämningen infann sig när alla packade ihop för natten.

Väldigt tidigt söndag morgon

Mer normal söndagsmorgon

Samma tema söndagsmorgonen. Vakna tidigt, kort promenad, tillbaks till tältet och snooza vidare en stund. Enda skillnaden var väl att det var om möjligt ännu lugnare nu. Knappt någon vind alls och varmt redan på morgonen. Skönt att sitta o äta frukost utanför tältet, i rena sommarvädret med utsikt mot horisonten.
Packning av alla grejer, snabb uppmjukningsyoga för ungdomarna och sen ner i kajakerna igen.

Packdags

Yogadags

Ungefär samma väg tillbaka, fast med lite variation förstås. Passerade Stenören, Bodkobb, Åverksö och Brändö. In mellan Vargholmen och Lökholmen, kort stopp på Lisslö, och sen in bakom Gummerholmen. Här ligger en verklig skärgårdsidyll med små pittoreska hus och pyttesmala sund i mellan. Vi såg aven några mufflonfår på Harön. Ganska stor kontrast från gårdagens ytterskärgård.
Fortsatt sydväst förbi Harö och sen lunchstopp i en vik på norrsidan av Hasslö. Nu var det om möjligt ännu varmare och flera av oss började cabba ner torrdräkterna inför den sista etappen. Lite trångt under kapellet men betydligt skönare att paddla.

Ännu mindre vind nu

Över Kanholmsfjärden del 1

Över Kanholmsfjärden del 2

Sista biten längs Kanholmsjärden kändes det som man hamnat i rusningstrafiken igen. Massor med fritids- och turbåtar kors o tvärs, både i och utanför farlederna.
Förbi Yxhammarskobben, Torskkobben, Gökskäret och Långholmen innan vi vek ner mot Berghamn och Stavsnäs. En sista gemensam roll av hela MestUte-gänget innan vi kom fram. Packning av bilar innan alla började skingras igen. Bilkö in mot Gustavsberg men sen lättade det. Pizzastopp i Vårbybacke, MestUte vek av mot Eskilstuna och jag fortsatte ner till Malmö. Lång körning med tre koppar kaffe och sex isglassar. Framme runt tre ungefär.

Tillbaks till Stavsnäs

Fantastisk Kristi himmelfärdshelg! Dryg bilkörning men får man ett sånt här sommarväder redan i början av maj är det svårt att tacka nej. Kul att träffa alla från MestUte och se hur de kör sina turer. Haka på där om du vill hänga med på lite seriösare paddlingar i trevligt sällskap. Det var tyvärr länge sen jag paddlade i Stockholms ytterskärgård men får väl försöka skärpa mig framöver. Stort tack till Hans och Pontus för inbjudan!

Paddlat 19+28+22+20 km.

Karta över hela turen.

/ Ulf

2 kommentarer till “Gillöga

1. Ulf Post author

Jo det var grym tur med vädret! Kul o komma ända ut till Gillöga också, alldeles för länge sen sist.. 🙂