Slädö

listerby091002-04_01

Blekinge Listerby 091002-04 Varning för riktigt busväder gjorde att det glesnade lite på anmälningslistan för MKKs sena hösttur men tillslut blev vi ändå 9 tappra som for upp till Blekinge. Vi hade även västkusten som alternativ men prognosen regn och 15-20 m/s sydväst hela helgen gjorde valet enkelt. Och eftersom ovädret inte skulle rulla in förrän nån gång runt lunch på lördagen körde vi upp redan fredag kväll..

listerby091002-04_02

Framme vid badplatsen i Kuggeboda runt halv åtta på kvällen, packa snabbt och ut på vattnet. Inga problem att hitta ut till Ljungskär i stiltje och med en fullmåne som lyste upp nästan som dagsljus. Fantastisk paddling i svag dyning och med vattnet glittrande från paddlarna, temperatur strax över nollan men det kändes ändå behagligt i luften. Upp med tälten, lite mat och sen en nattpromenad runt ön innan läggdags.

listerby091002-04_03
Soluppgång lördag morgon
stor bild

Jacob och jag vaknade strax innan sju och gick en sväng för att titta på soluppgången. Det var precis man hann se en glimt innan den försvann in under molntäcket som kom rullande in från havet. Fortfarande ingen direkt vind men man kände i luften att det var på gång. Strax där efter började regnet och vi kröp in i tälten igen för en liten extra sovmorgon..

listerby091002-04_04
Oväder på väg

listerby091002-04_05
Henrik, Peter & Heidi

Runt elva kom vi i alla fall i kajakerna efter att ha packat ihop i regnet. Först i med alla grejerna plus innertältet och avsluta med det blöta yttertältet i en separat plastpåse, så håller sig det mesta rätt ok. Och jo, det är ganska skönt med torrdräkt i sådana här lägen..
Nu hade vinden börjat öka i styrka och vi drog oss in i lä bakom Arpö. Jag hade för mig att det skulle finnas ett utedass här nånstans, vilket det också gjorde. Ett snabbt stopp innan vi fortsatte..

listerby091002-04_06
Jesper & Challan

listerby091002-04_07
Anders

listerby091002-04_08
Nödstopp

listerby091002-04_09
Forspaddling

Fortsatt österut mellan Västerholmen och Eneholmen och ut på Hästholmsfjärden. Här kändes vinden ordentligt och den rev upp en kort, krabb sjö på runt 60-70 cm. Precis under bron möttes vi av en rejäl motström dessutom, som stökade till det ännu mer. Därefter paddlade vi norrut i lä bakom Almö. Fortfarande en del regn men inte så ihållande, det började gå över i mer och mer kortare skurar. Som naturligtvis tajmade in när vi fikade..

listerby091002-04_10
Medsurf

In under Hjortahammarbron möttes vi av ännu en motström, vilket kändes något ologiskt (och möjligtvis lite orättvist..). Runt norrsidan på Almö var det fortfarande hyggligt stilla men när vi passerade udden vid Sandviken fick vi vinden mitt i ansiktet igen. Nu säkert upp emot 15 m/s för det var tidvis riktigt trögt framåt. Sista hoppet över mot Slädö och sen slicka kanten ner till tältplatsen som ligger skyddad precis innanför sydspetsen. Lä för tälten men hela havet stormar bakom ryggen..

listerby091002-04_11
Lördagkväll

Regnet hade nästan upphört och vi kunde resa tälten och börja torka ur grejerna. Upp med några tarpar också, för säkerhets skull. Väldigt raskt sanitetsdopp. Trevlig kväll med mat, dryck, typ Jägermeisterbingo, och mycket snack. Jacob och jag hade en del ouppklarade detaljer om grönlandspaddling att reda ut, vilket troligtvis inte rönte något större intresse för alla andra gick snabbt och la sig. Kan i o f s också ha berott på vanlig fysisk trötthet efter en hård paddeldag i kulingvindar.
Några ordentliga skurar och stormbyar under natten, men betydligt varmare än kvällen innan.

listerby091002-04_18
Söndag morgon

På söndagsmorgonen var solen synlig igen. Visserligen hade tidiga sjövädret skrivit uppvinden till 17-22 m/s sydväst men det var inget som direkt stressade oss nu. Vi låg bra i lä, Slädö är en perfekt promenadö och vi hade bara några km skyddad paddling hem. Anders och jag tog en snabb sväng ut på udden för att känna på vinden och se havet ut mot Ljungskär. Kanske inte lika mäktigt som ute på Vallerö under Stockenträffen i somras, men det är alltid en viss känsla att stå och titta ut över havet i oväder..

listerby091002-04_12
Dansk frukost, med kajakvänlig stekpanna..

listerby091002-04_13
Öpromenad

Långsam frukost och sen dags för övandringen. Vi hade sett spår av djur överallt på marken men inte skymten av förövarna. Men efter ett tag såg vi några hästar inne i skogen och när vi rundade nordspetsen hittade vi en hel hjord. Eller runt ett dussin i alla fall.. I lä och med solen kikande fram bakom molnen var det riktigt skönt igen.
Efter att ha matat och klappat kreaturen fortsatte vi söderut ut, kollade stormen och sen tillbaka till lägret för lunch.

listerby091002-04_14

listerby091002-04_19
Packa kajaker

listerby091002-04_20
Lag Styv kuling. Övre raden; Poul, Henrik, Jacob, Peter & Jesper. Undre raden; jag, Anders, Heidi & Challan.

Efter maten var det dags samla ihop oss och börja dra sig hemåt igen. Nu mestadels uppehåll men några irriterande stänk då och då som när man ska packa ner tälten t ex.. Klara i kajakerna runt två.
Först hade vi tänkt gå norrut och runda Torkö men när vi kom ut på vattnet kändes inte vind och vågor så besvärande som vi kanske befarat. Så vi vände mot vinden ut på Torköfjärden i stället, och genade tvärs över mot Kuggeboda. Lite trevlig vågpaddling med öppen horisont i söder som avslutning. Loj lastning av kajaker med extra fika & snack innan vi drog oss hemåt Malmö igen. Matstopp halvvägs i Pukavik.

listerby091002-04_21
Motvind, på väg hem..

listerby091002-04_24
Jacob, Heidi & Challan

listerby091002-04_25
Packa upp..

Kul att komma ut fastän prognosen var riktigt bister, och kunna tälta så pass långt ute i havsbandet. Från nattpaddlingen ut till Ljungskär i strålande fullmåne, lördagens totala omställning till busväder med regn och kuling, och söndagen med i alla fall mestadels sol. Verkligen kontrasternas helg!
Extra roligt att vi blev så många också, varav 4 st relativt nya i klubben – bådar gott för återväxten. Tyckte alla skötte sig utmärkt och det var aldrig något knorrande, fastän det var aningens fuktigt och dragigt understundom. På vägen hem diskuterade vi t o m att det borde väl att gå och klämma in en extra tur innan vintern va..

Paddlat 2+15+2 km. I rätt hård vind. Något mer promenerade än paddlat kanske men trevligt ändå. Och på något konstigt sätt lyckades vi bli lite röda av solen i ansiktena också.

9 kommentarer till “Slädö

1. Ulf

Jo jag vart lite nöjd själv faktiskt. Eftersom vi inom MKK eftersträvar ett visst mått av snitts och stil även ute på tur, kände jag att turledaren fick kliva in och styra upp det hela en aningen. Eller hur det nu var..

2. eriksjos

Ser ju tokfint ut, nästan som soffan hemma 😉
    Färggrupperingen är kanonsnyggt. Lite snålt med orange bara.
    Och de där hästarna är roliga, men lite luriga, vi har haft ett tält på reparation efter att de varit för nära…

3. Dagmar

Jaja vad är väl en helg i Blekinge, kall och blåsig och fuktig och och … suck säkert alldeles underbar!! 😉 men nästa gång så ska den röda balklänningen med..

4. Ulf

Erik; Kan det möjligtvis vara att hästarna provoceras av orange..? De verkade i a f rätt snälla och beskedliga när vi var där. Möjligtvis något ömtåliga och känsliga för drag eftersom de bara uppehöll sig i skydd på läsidan hela tiden. Men det var det väl flera som gjorde i helgen..

Dagmar; Det blir nog fler gånger i höst, löven hade ju knappt hunnit gulna ännu och vi måste ju hinna klappa och mata fåren också..

5. eriksjos

ingen kan väl bli provocerad av orange? det är ju så vackert, det tycker säkert hästarna oxå 😉
    Men det var ett rött tält i alla fall.
    Ska ni dit igen? Det var ju att attans paddlande på er!

6. Ulf

Man vet aldrig vad som får droppen att rinna över (eller hur det nu var). Och då ligger man tydligen i riskzonen med rött tält alltså. Fast man kanske skulle prova med en orange GP för att verkligen ligga ”on the edge” just nu. För NILad är man ju redan..

Men jo, lite paddlat blir det i mellan allt kommenterande, och nån tur till innan vinterna va..?

7. eriksjos

förhoppningsvis fler helger ute, har varit snålt på sistonde och en del helger bokade på land framöver. Ligger klart under skamgränsen på tältnätterna så det blir väl att ligga i om man ska slippa skamvrån 😉

8. Marja

Vilka livsnjutare!!
    Nu längtar jag också efter lite paddlingutmaningar..Bilden motvind- på väg hem, gillar jag! Månskenspaddling och soluppgång på Ljungskär kunde jag också stå ut med.